Hit till Ingallerian i centrala Sundsvall flyttar Tele2/Comhem sitt kundservicecenter som då kommer att ha runt 300 anställda. Flytten påbörjas nästa höst. Foto: Håkan Alamaa / SVT

Tele2/Comhem flyttar verksamheten från Härnösand – till Sundsvall

Uppdaterad
Publicerad

Telekombolaget Tele2/Comhem flyttar sitt kundservicecenter från Härnösand. Men bara fem mil: till Ingallerian i centrala Sundsvall.

Det handlar om omkring 300 arbetstillfällen och flytten påbörjas om ett år.

– Vi är ledsna och besvikna förestås. Det här utvecklar inte Västernorrland, säger Härnösands kommuns tillväxtchef Uno Jonsson till SVT.

Tele2/Comhem är Härnösands största privata arbetsgivare med 185 medarbetare i dagsläget. Det betyder alltså att verksamheten kommer att expandera i och med flytten till Sundsvall.

Alla anställda inom bolagets verksamhet i Härnösand erbjuds att flytta med när kundservicecentret förläggs till Sundsvall i stället.

– Det är det enda positiva med beskedet. Företagets flytt påverkar både stadskärnan, fastighetsägare och andra företag negativt, säger Härnösands kommunalrådet Andreas Sjölander (S) på kommunens webbplats.

”Länet den stora förloraren”

– Den stora förloraren i detta är Västernorrland som län. Att vi flyttar arbetstillfällen mellan varandra leder inte till utveckling. Det vi behöver är nya jobb till vår region, säger han vidare.

För Sundsvall , där totalt ett tusental personer inom olika branscher varslats om uppsägning den senaste tiden, är förstås beskedet ett glädjebud. Samtidigt är det tudelat, medger Bodil Hansson (S) som är vice ordförande för kommunstyrelsen i Sundsvall.

Tudelat

– Jag är förstås glad att företag vill etablera sig i Sundsvall, men det vi framför allt behöver är nya arbetstillfällen till länet som helhet. Jag förstår att det här ett mycket tungt och tråkigt besked för Härnösand, säger hon.

Modernare kundservice

Kundernas förändrade behov ligger bakom flytten, menar Samuel Skott, kommersiell chef på Tele2.

– Därför gör vi nu en stor långsiktig satsning på ett helt nytt och modernt kundservicecenter i Sundsvall, säger han.

Media kommer att informeras närmare av berörda parter klockan 16 på torsdagen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.