Foto: TT

Trafikverket om säkerheten: ”Svåraste som finns”

Publicerad

Trafikverket jobbar aktivt för att förebygga järnvägsrelaterade olyckor.

Men medger att det är en svår uppgift.

– Svårigheten är att det här egentligen är ett samhällsproblem snarare än hur man umgås med farliga platser i landet, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Att vistas nära ett spårområde eller att klättra upp på en tågvagn är föga förvånande förknippat med livsfara. Det fick 20-åriga Adrian Johannsson från Örnsköldsvik erfara efter att ha klättrat upp i en elstolpe vid ett järnvägsspår.

”Sätta upp fler kameror”

– 16000 volt är en livsfarlig strömstyrka överhuvudtaget, du behöver inte ens komma på en sådan ledning för att det ska hända farliga saker, utan du kan vara en meter ifrån och är det tillräckligt fuktigt i luften så kan det bli ett överslag, då börjar man brinna helt enkelt, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.

TV: Adrian fick 16.000 volt genom kroppen

Sedan 2012 jobbar Trafikverket idogt med att förebygga järnvägsrelaterade olyckor.

– Vi gör lite olika saker. Vi vet att där personer försöker ta sig över ett spårområde, där försöker vi göra lite olika tester med allt från speciella mattor som gör att man inte vill gå över just där. Eller om det är i närheten av stationen så har vi stängsel till en viss grad, säger Bengt Olsson.

Han fortsätter:

– Sedan är det att försöka hitta nån typ av informationskampanj som vi bedrivit nu och det handlar mer om att inte ta sig upp på spårområdet och det senaste nu är att vi börjar sätta upp fler kameror i anslutning till stationer där det rör sig mycket folk för att just försöka öka säkerheten. Men det är inte en garanti för att saker och ting inte händer igen.

Svårt att bygga in

Bengt Olsson medger att det inte är en lätt uppgift för Trafikverket.

– Det är något av det svåraste som finns, i botten handlar det om ett förhållningssätt och att vara medveten om att det är en fara och att där ska man inte vara. Det är snarare att det är bredare än att bara bygga in. För att bygga in ett järnvägssystem i hela landet, det funkar inte och det kommer aldrig att fungera helt och hållet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.