Transitio krävs på svar

Uppdaterad
Publicerad

Landstingen i Västernorrland och Jämtland är indragna i de amerikanska leasingavtalen med 14 miljoner vardera. Men landstingspolitikerna säger sig inte veta något om det avancerade upplägget som haft ett enda syfte: Skatteplanering.

Tågtrafiken i norra Sverige har varit en följetong i media i vinter – och nu kommer dessutom uppgifter om att landstingen via sitt gemensamma tågbolag Transitio sysslat med avancerad skatteplanering i USA. Uppgifter som verkar komma som en fullständig överraskning för landstingspolitikerna.

Landstingrådet Per Wahlberg (M) i Västernorrland har känt till de amerikanska leasingavtalen, men han beskriver upplägget som mycket komplicerat och att han inte haft insyn i skatteeffekten av avtalet.

Landsting skatteplanerar

Bengt Sörlin (M), som är landstingsledamot från Sollefteå är Norrtågs representant i Transitios ägarråd. Inte heller han har haft kunskap om leasingavtalen.

– Det var en nyhet. Jag visste inget om skatteupplägget och jag förstår inte varför revisorerna inte sagt något. Jag förutsätter att det är lagligt det vi håller på med,  säger han till Mittnytt.

Fast revisorerna har haft invändningar. I bland annat Jämtland, Västerbotten, Uppsala och Dalarna har revisorerna ställt frågor om det amerikanska leasingupplägget. Revisorerna har haft moraliska invändningar men man har också varnat för de ekonomiska riskerna.

Idag möts landstingen och Transitios ledning vid ett möte i Stockholm.

– Jag kommer att ställa en tydlig fråga. Varför har vi gjort det här, är det lagligt och kommer vi att fortsätta. Jag hoppas få tydliga svar, säger han.

USA-avtalen löper fram till 2029. De rör 47 Reginatåg i nio landsting.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Landsting skatteplanerar

Mer i ämnet