Axel Nyström och de övriga cirka 30 passagerarna som skulle vidare till Gällivare blev kvar i Boden – utan mat och information om när resan skulle få ett slut.
Efter drygt tre timmar på stationen fick de strandade passagerarna information av Vy att de skulle åka tåg till Luleå och sedan vidare med buss till slutdestinationen Gällivare.
Hungriga och frusna anlände de med tåg till Luleå för att byta till buss.
– Vy nattåg lovade att vi skulle få mat och chans att vila oss istället för att sitta kvar och frysa i Boden. Men väl framme i Luleå fick vi sitta på stationen där också. Ingen tog emot oss och ingen mat fick vi som de lovade, säger han.
Ingen värme
Bussen från Luleå började rulla runt klockan 10.30 på söndagen, men kom inte längre än till deras tidigare destination.
Bussens värmesystem fungerade inte och de blev tvungna att göra ett nödstopp i Boden.
När vi får tag på Axel Nyström vid 14.00-tiden på söndagseftermiddagen har den tidigare igenisade ersättningsbussen börjat rulla igen med hjälp av två kupéfläktar.
De beräknas vara framme i Gällivare klockan 17.00 – nio timmar efter ordinarie tidtabell.
Dåligt hanterat
Axel tycker att Vy hanterat situationen väldigt dåligt.
– Bara saken att det inte var någon buss beställd åt oss som skulle till Gällivare är uselt.
Men fler som fick stiga på bussarna i Boden under söndagsmorgonen var kritiska till Vy:s hantering, enligt Axel.
– En mamma med tre barn bad om barnstolar men det fanns inte trots att Vy sagt att det skulle finnas.
Göteborg – Gällivare
Axels resa började på stationen i Sundsvall 22:45 på lördagskvällen, men vissa resenärer började betydligt tidigare.
– Jag sitter med en reskamrat från Göteborg, Jessica. Hon började åka klockan 14.00 på lördagen, säger Axel Nyström.
Christer Berglund, chef Vy, kommenterar tågstrulet i norr.
– Grundorsaken är att det har varit för kallt för att köra tåg. Men en olycka kommer sällan ensam. Vi har använt ersättningsbussar och vår samarbetspartner har haft problem att få tag i förare på grund av covid. De ligger hemma och är sjuka helt enkelt. Jag har fullt respekt för resenärerna som upplevt bristande kommunikation, men vi har verkligen jagat ersättningsbussar.