Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar konsumentrådgivaren Ottar Kraemer om hur många reor som är falska och ger dig tips på hur du kan avslöja ett falskt reapris. Foto: Privat.

3 frågor om: Black Friday – så undviker du att bli lurad av falsk rea

Publicerad

Den stora reasäsongen är här. Men det gäller att se upp, långt ifrån alla reapriser är nedsatta priser.

– Vi vet av erfarenhet att väldigt många reor är falska reor, säger Ottar Kraemer konsumentrådgivare Västerås stad.

Företeelsen Black Friday kom till Sverige 2013, därefter har den på flera håll utvecklats till att bli en hel vecka. Oavsett om man gillar den eller inte så kan den vara svår att undgå. Utöver kampanjerbjudanden i butiker och på webben så skickar många företag personlig reklam via mejl, sms och i sociala medier.

– Om man har tendenser att vara spontanshoppare så bör man dra öronen åt sig. Det finns klipp att göra där ute, men de hittar man först genom att jämföra själv hemma innan man går ut och handlar.

Problem med falska reor

Enligt konsumentrådgivare Ottar Kraem är problemen med falska reor i samband med de stora shoppinghögtiderna Black Friday, Black Week och mellandagsrean så omfattande att Västerås stad skickat ut pressmeddelande med konsumentinformation.

– Enligt prisinformationslagen ska alla svenska konsumenter ha rätt att få en korrekt information om prisbilden på varorna. Och är det mycket falska reor överallt, dels så snedställer det konkurrensen mellan de företag som försöker göra rätt för sig, dels så innebär det att man konsumerar på fel villkor, säger Ottar Kraemer.

Maria dissar Black Friday – myser med familjen istället

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är planetens sorgedag”. I klippet berättar Maria Nelenuis hur hon undviker spontanshopping under Black Friday och reasäsongen. Foto: Ulrika Westerberg/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.