De vid Tomta vägskäl var bara ett par av alla buskurer längs sträckan som vandaliserades. Foto: Melker Blomberg

73 glasrutor krossade på VL:s busskurer mellan Västerås och Sala

Uppdaterad
Publicerad

Resenärerna längs riksväg 56 möttes i veckan av glassplitter på flera hållplatser efter att 21 busskurer vandaliserats.

– Jättetråkig. Det värsta är att det drabbar resenärerna, säger Anita Norrby Carlsson, enhetschef på kollektivtrafikförvaltningen vid Region Västmanland.

Totalt handlar det om 73 glasrutor, som krossades någongång under den gångna helgen. Arbetet med att ersätta dem är påbörjat och kommer att pågå under kommande veckor.

– Vi gör det så fort vi kan. Vi hade inte tillräckligt många glasrutor i lager, men hoppas att de flesta ska vara utbytta senast nästa vecka, säger Anita Norrby Carlsson, enhetschef för planering och utveckling på kollektivtrafikförvaltningen vid Region Västmanland.

Hon kan inte uppge exakt kostnad för de nya glasrutorna och städningen av resterna efter de gamla, men hon är bedrövad.

Anita Norrby Carlsson, enhetschef för planering och utveckling på kollektivtrafikförvaltningen vid Region Västmanland. Foto: Region Västmanland

– Jättetråkig. En kostnad som hade kunnat läggas på någonting bättre. Det värsta är att det drabbar resenärerna, som nu tvingas stå oskyddade från vädret, säger hon.

Det händer då och då att någon enstaka busskur får rutor krossade, men inte i den här omfattningen.

– Det krävs ordentligt våld, de går ju inte bara sönder av sig själva, säger hon, men har ingen uppgift på hur det har gått till i de här fallen.

Det finns så kallat okrossbart glas med en längre livslängd, men till ett dyrare inköpspris. Det är dock ingenting man har övervägt.

– Hittills har vår bedömning varit att det glas vi använder är mest ekonomiskt. En nackdel med okrossbart glas är att det kan repas och då kan det bli svårt att se igenom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.