När tidsbristen är stor och energinivån låg, kan mikroträningen hjälpa dig. Här är tre korta övningar att göra på jobbet.

Tre snabba övningar – så mikrotränar du på jobbet

Publicerad

Att mikroträna och göra små korta övningar kontinuerligt på jobbet, ger positiva effekter enligt sjukgymnasten Birthe Vogelius

Mikroträning är ett nygammalt begrepp som blivit populärt och det pratas mycket om vikten av att röra på sig på jobbet. Sjukgymnasten Birthe Vogelius är en dem som betonar vikten av att mikroträna. 

– Även en person som tränar mycket på fritiden har åtta timmars sittande tid på jobbet med små avbrott. Den tiden går inte att ta igen även om man tränar ett pass på gymmet. Därför är det viktigt att göra något på plats för att främja cirkulationen, ämnesomsättningen och växla position, berättar Birthe Vogelius.

På sjukgymnastmottagningen där Vogelius är vd, berättar hon att allt flera patienter söker hjälp för nack- och ryggbesvär, vilket är en av effekterna av allt stillasittande. 

– Även kroppshållningen har blivit sämre sedan vi fick mobiler och surfplattor, som gör att alla sitter med ett nedböjt huvud. Det i sin tur leder till permanenta förändringar i halsryggen och man får en så kallad gamnacke, säger Vogelius.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer