När Jali kontaktade säljaren fick han höra att det skett ett missförstånd och att de kunde rätta till felet genom att korrigera bindningstiden till ett år. Men eftersom Jali tappat förtroendet för World Class Västerås ville han istället häva köpet helt och hållet. Det gick dock gymmet inte med på.
– De sa att de har som policy att inte säga upp kontrakt, säger Jali Satta.
LÄS MER: Jali blev bunden till tre års träning: ”Jag kände mig grundlurad”
Varje månad sedan dess har Jali fått fakturor från World Class Västerås men han har bestridit alla kraven. Företaget har nu tagit frågan vidare till Kronofogden, som har skickat ett betalningsföreläggande till Jali. Även der har han bestridit.
Efter SVT:s artikel har gymmet ändrat sig
Efter att SVT:s konsumentredaktion Plus publicerat artikeln berättar nu Jali Satta att World Class Västerås har kontaktat honom med beskedet att han inte längre behöver vara bunden till medlemskap hos gymmet.
– Det är fantastiskt. Det är en stor börda som ramlar av mina axlar. Det har känts som en stor orättvisa redan från början, säger Jali Satta till SVT:s Västmanland.
Vad tror du det var som gjorde att de ändrade sig?
– Det är tack vare er på SVT, ni behövs verkligen. Jag försökte själv först, men det var tröstlöst. Allmänheten måste få veta, och då brukar det lösa sig, säger Jali Satta.
Ska du börja träna nu då?
– Jag måste komma igång och en personligtränare skulle nog vara bra. Jag kommer aldrig skriva under nåt mer i varje fall, i så fall tar jag med mig papperen hem och läser noga igenom allt, säger Jali Satta.