Personal inom äldrenämnden och också på kontaktcenter i Västerås stad har ringt runt till de brukare som ännu inte valt någon ny leverantör av hemtjänst.
Sedan i onsdags är det totalt 66 personer som inte valt ny utförare av de 900 kunder som Attendo haft.
De cirka 600 anställda på Attendo i Västerås har också fått söka nya tjänster.
– En del har fått jobb hos kommunen, andra har fått jobb hos andra privata leverantörer, säger Amanda Grönlund.
Västerås stad hävde avtalet
Det var i mitten av mars som äldrenämnden i Västerås stad hävde avtalet, och också gjorde en polisanmälan och ställde skadeståndskrav på bolaget Attendo.
Sedan dess har flera andra kommuner hört av sig och gjort liknande granskningar av bolaget.
– De har velat veta vilka fel vi har hittat. Vi har ju ett ersättningssystem där vi betalar för utförd timme, och flera kommuner har samma system som vi, berättar Amanda Grönlund.
”Vill komma bort från minutstyrningen”
Äldrenämnden ser nu över ersättningsmodellerna.
– Vi vill komma bort från minutstyrningen och i stället ha så att man får betalt för de insatser man faktiskt genomför. Då blir det jämförbart med hur man ersätter vårdcentraler i dag, förklarar Amanda Grönlund.
De har nu en kontinuerlig dialog med sina övriga privata utförare för att säkerställa att inte liknande fel ska ske igen.
– Har man ett avtal ska man leverera därefter, säger hon.