– De flesta har inte fiskat överhuvudtaget. Men man hjälper varandra. Man är tvungen att diskutera och lösa problem som uppstår. Det är integration på ett naturligt sätt, säger Robert Kronlund, som jobbar som lärare på Centralskolan i Norberg, men som även är medlem i Spännarhyttan/Nyhyttans fiskevårdsförening.
Läs mer: 16 projekt får ta del av Norbergs integrationspengar
– Vi sökte pengar till skolan, vi fick 300.000 kronor, som vi kan använda till att åka på lägerskolor och så. Sen sökte jag pengar för fiskevårdsföreningen och fick 22.500 kronor. Dom pengarna har vi köpt material för. Spön, beten och fiskelinor, så nu har vi allt, när det kommer folk från olika boenden. Då kan de få slå ihjäl ett par timmar här. Man kan sitta och fika och träffa andra, säger Robert Kronlund.
På Centralskolan i Norberg hjälper kamratstödjare till med integrationen och fisket. Det kan ibland räcka att med att bara säga ”Hej vad heter du? Vill du vara med?”
– Vi försöker få med nyinflyttade svenskar in i samhället, in i skolan. Vi har gjort flera såna här uppdrag och det är roligt. Man får nya kompisar så det går bra, säger Monica Ognjenovic
.