– Jag tror att det är en trygghet för invånarna att ha någonstans att vända sig och fråga. Och vi känner ju att trycket ökar, behovet finns. För det är väldigt mycket undringar, säger Ewa Larsson, en av telefonisterna på kontaktcenter.
Startades i höstas
Det var i september som Region Västmanland öppnade ett nytt kontaktcenter. Det är ingen sjukvårdsrådgivning utan dit ska invånarna kunna ringa för att få svar på ickemedicinska frågor, som att hitta rätt vid sjukhusen och till andra verksamheter, få information om vårdavgifter och exempelvis vårdgaranti.
1000 samtal i månaden
Enligt uppgifter som tagits fram åt SVT tog de emot i snitt 1000 samtal i månaden under det första halvåret, de flesta uppskattas handla om så kallad egen vårdbegäran.
– Då vill de ju skicka en egen remiss till någon utav mottagningarna och då förklarar man för dem var de hittar blanketter och hur de ska gå tillväga. Vi hjälper dem även vidare så de kommer rätt, berättar Ewa Larsson.
Ska underlätta
Syftet med att starta ett kontaktcenter har dels varit att underlätta för invånarna säger ledningen, men också att avlasta vården. Att de inte ska behöva ägna så mycket tid åt den här typen av mer praktiska frågor.
Idag är det personalen i regionens telefonväxel som också turas om att svara hos kontaktcenter, och den första tiden har handlat mycket om att komma igång i lagom stor skala säger de.
Kontaktvägarna ska bli fler
Men nu finns planer på att utveckla.
– Idag svarar vi ju bara i telefon men framöver är det tänkt att vi också ska kunna använda andra kanaler, som sociala medier och kanske också ha en chattfunktion, säger Eva Lindahl, kommunikationsdirektör Region Västmanland.
– Om det sen byggs om i entrén här på sjukhuset i Västerås så tänker vi att vi också kan ha en informationsdisk där och ta emot besök. Så det finns absolut planer, säger hon.