Under 2017 fick patientnämnden för Region Västmanland in 1133 klagomål. Det gäller hela länet och även då till exempel privata vårdcentraler som har avtal med regionen.
De flesta gällde vård och behandling, som att den varit felaktig eller fördröjd, men många hade även synpunkter på bland annat medicinering och remisshantering. Enligt patientnämnden har det sett liknande ut de senaste åren.
Yngre hör av sig
Och de allra flesta, 62 procent, som hör av sig är kvinnor. När det gäller åldersfördelningen är de flesta som tar kontakt kvinnor mellan 60 och 69 år och män mellan 70 och 79 år.
– Men vi ser också att det är fler yngre än tidigare som vänder sig till patientnämnden, det kommer också in fler ärenden som rör barn, berättar Anne-Marie Blomqvist Kangro.
Förutom klagomål och synpunkter är det många som har frågor och söker information, berättar hon.
– Många har också frågor om var man ska vända sig i olika vårdsituationer, vad vårdgarantin innebär och vad som gäller om man vill söka ekonomisk ersättning för skada som uppkommit i samband med vård.
Väntas öka
Patientnämnden som är en oberoende enhet räknar med att ärendena hos dem kommer att bli fler framöver. Sedan 1 januari finns en ny lag som styr klagomålshanteringen vilket innebär att patienter inte kan vända sig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) lika enkelt som tidigare.
– Alla ärenden som går via oss presenteras ju också för vår politiska nämnd. Det gör att det blir en översyn kring vad som är vanligast och vad man bör lägga krut på.
– Det som blir bättre i år är att vi nu också kommer att göra analyser i mycket större utsträckning än vi kunnat göra tidigare och rapportera vilka samband vi ser, säger Anne-Marie Blomqvist Kangro, chef för patientnämndens kansli.
I första hand ska dock patienten vända sig direkt till vårdenheten med sina klagomål. Det kan göras via Region Västmanlands hemsida.