– Här kan jag undervisa på ett helt annat sätt än i ett vanligt klassrum. Jag kan till exempel samla barnen först och ha en gemensam genomgång. Sedan kan de få olika uppgifter och gå och sätta sig i de olika rummen vi får när vi drar för drapperierna, säger läraren Kristina Viljanen Morin.
”Barnen kan koncentrera sig”
I det nya klassrummet finns ny teknik, som surfplattor och en smartboard, men också skolbänkar där eleverna kan arbeta på ett mer traditionellt sätt. Rummet går också att skärma av så att klassen kan delas in i mindre grupper för att möta olika behov hos barnen.
– Barnen kan koncentrera sig på ett bättre sätt i smårummen. De kan också känna att man kan lära sig på olika sätt. Man behöver inte sitta på en stol vid ett bord, det går att ligga på en kudde också, säger Kristina Viljanen Morin.
Eleverna delaktiga
Elever, föräldrar och personal på skolan har varit delaktiga i utformningen av rummet. Tanken är att alla elever på skolan ska få ta del av rummet i undervisningen, några timmar i veckan. Emil Andersson går i klass 2a på skolan och är nöjd över sitt nya klassrum.
– Det här är mer renoverat och har mycket mer grejer än vad det gamla hade.