På tisdagen firade Trollbacksskolan i Västerås att man fått skolverkets hedersomnämnande för sin språkundervisning. På ett lyckosamt sätt har skolan lyckats integrera modersmålsundervisningen i det dagliga skolarbetet
– Jag är mycket stolt och känner att det här är ett lyft för Trollbacksskolan. Det visar också vad vi står för, säger skolans rektor Åsa Bergström.
Integrerad modersmålsundervisning
Det speciella med modersmålsundervisningen här på skolan är att den är integrerad i det övriga skolarbetet.
Varje tisdag börjar dagen med modersmålsundervisning, för de som önskar, sedan följer ett interkulturellt projektarbete för alla på skolan. Då jobbar klasslärare, modersmålslärare och alla elever gemensamt med stora ämnen som till exempel vattnets betydelse i olika delar av världen. För det arbetet har man alltså fått ett hedersomnämnande
Ett av projekten handlade om matematiska begrepp. Efter det projektet kunde man mäta ett tydligt förbättrat studieresultat.
Påverkar andra resultat
Rabea Abasian jobbar som modersmålslärare på tolv olika Västeråsskolor och hon ser flera fördelar med att undervisningen på Trollbacksskolan inte ligger efter skoltid som den gör på de flesta skolor.
– Här är ju eleverna pigga när de kommer. Är modersmålsundervisningen efter skolan är eleverna redan trötta när de kommer. Närvaron är också bättre när eleverna får gå på skoltid, säger Rabea Abasian.