Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Telefonerna påverkar, man skriver mycket slang med sina vänner” Maribelle Wehbe i nionde klass är en av många elever som har svårt att förstå allt hon läser. Foto: Anna Mi Skog

Maribelle brottas med läsningen: ”Det är ofta svåra ord som jag inte förstår”

Publicerad

Niondeklassaren Maribelle Wehbe i Västerås är en av många elever som har svårt att förstå alla ord i texter hon läser. Forskare beskriver funktionell analfabetism som ett växande problem bland unga.

– Jag läser lite snabbare och förstår mer sedan vår skola satsat på läsningen och varit med i olika läsprojekt, säger Maribelle.

Pettersbergsskolan i Västerås har flera projekt för att öka läsningen bland ungdomarna.

– Vi fick varje morgon i en halvtimme försöka läsa flera ord så snabbt som möjligt och sedan förstå vad orden betyder, och även översätta dem till sitt modermål och andra språk om man ville, säger Ghaith Saleh Hasan som är elev på Pettersbergsskolan och går i årskurs 9.

Själv läser han inte så mycket böcker på fritiden.

– Kanske nån gång i månaden men inte alls mycket. Då är det fantasyböcker som jag läser.

Hur gör du när du behöver hjälp med skolarbetet?

– Hemifrån får jag ganska mycket hjälp från mina föräldrar och mina syskon. Men jag försöker att inte jobba så mycket hemma och gör allt i skolan. Jag läser snabbare och förstår mer efter att skolan infört läsprojektet.

”Jag tror att telefoner är ett problem” Starta videon för att höra om hur Maribelle och Ghaith på Pettersbergsskolan i Västerås kämpar med läsning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.