Tjänsten som MSB köper från Saab AB innebär att de från och med slutet av maj ska tillhandahålla två flygplan med tillhörande besättning och annan nödvändig logistik skriver MSB i ett pressmeddelande.
Inom ramen för kontraktet finns även möjlighet att utlösa en option med ytterligare två flygplan för perioden 2021-2023. Närmaste månaderna kommer MSB tillsammans med Saab AB att utveckla arbetssätt för hur flygplanen ska användas. Arbetet sker i nära samverkan med kommunal räddningstjänst och EU.
– Att fälla vatten från luften med skopande flygplan skiljer sig från att arbeta med helikoptrar vid skogsbränder. Erfarenhet av att arbeta med skopande flygplan finns i dag inte hos alla räddningstjänster i Sverige. Även för oss på MSB är detta en ny typ av resurs. Därför behöver vi tillsammans lära oss och utveckla ett effektivt arbetssätt. Det är även en förutsättning om vi på sikt ska skaffa tillgång till större skopande flygplan, säger Jakob Wernerman.
De förberedelser som nu görs handlar både om hur och när flygplanen ska vara i beredskap, men också hur samverkan vid skogsbränder ska ske med räddningstjänsterna och länsstyrelserna. Det behöver också göras en del arbete för att resursen ska fungera vid EU-insatser.
EU tar kostnaden
Precis som med helikoptrarna kommer MSB att ansöka om att ansluta flygplanen till rescEU, inom EU:s civilskyddsmekanism. En stor del av kostnaderna för resursen kan därmed komma att finansieras av EU. Sverige har som värd för resursen goda möjligheter att använda den nationellt men får i det läget stå för de operativa kostnaderna.
– Det är kostnadseffektivt att vi har möjlighet att samarbeta och hjälpa varandra inom EU och mellan våra nordiska grannländer både med beredskap och skarpa insatser, säger Jakob Wernerman.
Fakta om flygplanen
- Flygplanen är av typen Air Tractor AT-802 Fire boss.
- Planen kommer att baseras i Nyköping på Skavsta flygplats. Vid behov kan flygplanen baseras på annan ort.
- Vattenkapacitet per fällning: 3 000 liter.
- För 2020 har MSB budgeterat cirka 30 miljoner kronor fasta kostnader. Om flygplanen ansluts till EU finansierar EU 80-90 procent av kostnaden. Om flygplanen används av andra EU-länder står EU alternativt mottagarlandet för de operativa kostnaderna.