Johan Hallberg, rektor på Malmaskolan, har under åren lärt sig hur tätt hälsa och lärande är sammankopplade. Foto: TT/Melker Blomberg SVT

Malmaskolans metod upptäcker psykisk ohälsa i tidigt skede

Uppdaterad
Publicerad

Malmaskolan har länge jobbat för att förebygga ohälsa genom regelbundna mottagningar med lärare. Skolan ser det som givet för att kunna genomföra sitt huvuduppdrag: att eleverna ska lyckas i skolan.

På öppna mottagningar träffas rektor, skolsköterska, kurator, speciallärare, studievägledare och fritidsledare flera gånger i veckan och diskuterar elevernas mående och vad för slags insatser de kan behöva.

– Det kan vara allt från att en elev ser ledsen ut till att någon ofta är ensam eller att det är något som inte fungerar på lektionerna, säger högstadielärare Cecilia Weggvei.Ungefär fem till femton lärare per vecka kommer på öppen mottagning för att vädra orosmoln.

– Alla ärenden är allas fram till vi bestämmer vem som gör vad, säger rektor Johan Hallberg.

Metoden handlar dels om att samla kompetens och agera snabbt men också om att under längre tid skapa relationer till eleverna och både finnas i klassrummet, på rasten och i elevkafeterian.

Svårt att mäta

Skolan började jobba systematiskt med hälsa för att alla skulle gå ut skolan med betyg. 100 procent var behöriga till gymnasieprogram medan siffran för hela kommunen i år var 86,8 procent. Så har det sett ut de senaste åren. Om det per definition innebär att elevernas mående är bättre är svårt att säga.

– Vi kan ju bara göra så mycket som möjligt och hoppas att det ger utdelning, säger Johan Hallberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.