Alla rektorer är utbildade i att leda i kriser av olika slag och det finns en beredskap där personal från olika skolor kan gå in och hjälpa varandra vid behov, som vid torsdagens händelse på Skiljeboskolan. Det berättar Åsa Lundkvist, direktör på Västerås stads barn- och utbildningsförvaltning. Foto: SVT / Västerås stad

Så jobbar Västerås skolor med tryggheten

Publicerad

Trygghetsteam, att vuxna ständigt ska finnas i närheten, ökad säkerhet med lås, larm och kameror och utbildning. Det är exempel på hur Västerås skolor jobbar för att skapa trygghet. – Det har blivit en större fråga, och därför arbetar vi också mer med den, säger skoldirektören.

Veckans händelser och mediarapportering har på olika sätt satt fokus på tryggheten i Västerås skolor.

På torsdagen skadades en minderårig pojke på Skiljeboskolan, när en annan elev attackerade honom med ett stickvapen.

VLT har i en granskning uppmärksammat att många av personrånen som sker i Västerås drabbar barn och ungdomar, inte sällan för att de bär sina skoldatorer med sig. Ett problem som uppmärksammats på flera sätt i media på senare år.

Arbete på flera plan – mjuka och hårda insatser

Hur jobbar då Västerås skolor med trygghet? På många olika sätt, enligt Åsa Lundkvist, direktör på Västerås stads barn- och utbildningsförvaltning.

– Det är ju vårt stora mål att man ska vara trygg i, och när man går till och från, skolan. Det finns trygghetsteam på skolorna som bland annat samarbetar med organisationen Here 4 you, som också har trygghetsskapande aktiviteter utanför skoltid, berättar hon.

– Det ska finnas vuxna runt eleverna, lärare och andra medarbetare som kan fånga upp om det är något ”på gång” som kan leda till otrygghet. Personalen är mer alerta – liksom ”på”  – och vi pratar mycket med eleverna om bemötande, hur man är mot andra och hur elever och personal tillsammans kan jobba för ökad tryghet.

Nya tag mot datorrånen

När det gäller rånen av skoldatorer kommer nya grepp att tas för att förebygga och förhindra att elever utsätts, säger hon.

– Vi har ju bytt ut dem på en av skolorna mot mindre stöldbegärliga, vi stöldmärker också för att göra dem svårare att sälja vidare men vi märker ju att det inte hjälper. Därför kommer vi att ha möten med kommunens säkerhetspersonal, polisen, rektorer och skolchefer för att diskutera vilka andra grepp vi kan ta kring det här.

Att samhällsklimatet blivit tuffare märks också på insatserna och åtgärderna inom skolan.

Kameror, lås och larm

– Vi ser ju att våldet ökar på offentliga platser i samhället. Vi håller nu på med utbildningar där vår personal får kunskap om hur de ska agera när det förekommer våld av olika slag. Och det är ju ett nytt fenomen. 

Hon berättar att man också jobbar på olika sätt för att begränsa obehörigas tillgång till skolbyggnader.

– Vi har ökat säkerheten med lås och larm och på dagtid är det vuxna som håller koll på att inga obehöriga kommer in. Har det till exempel varit oroligt ute i området, då kan vi låsa bara ha en dörr öppen som vi kan bevaka. Nu förekommer ju också kameraövervakning i större utsträckning än tidigare.

Vad vill du sända för signaler till föräldrar?

– Jag tycker de ska känna sig trygga med att vi i skolan arbetar med det här, för att förebygga och främja. Men vi vill ju också att vårdnadshavare ska vara delaktiga och gärna höra av sig till oss om de till exempel märker att det är saker på gång utanför skolan som kan vara bra för oss att känna till, säger Åsa Lundkvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.