Så kan Västerås knytas ihop

Uppdaterad
Publicerad

Västerås är en trasig stad. Det anser en grupp arkitekter som vill däcka över E18, gräva ner kraftledningen och brygga över järnvägen. Stora planer som ska läka såren i stadsbilden.

När man en gång byggde E18 som ett krondike genom Västerås så var det förstås ett misstag. Likt en gigantisk kniv har vägen skurit sönder staden i två delar.

Kraftledningen strax norr om vägen delar också upp staden, liksom järnvägen som är en barriär mot den vackra sjösidan. Allt det här vill en grupp arkitekter under ledning av den före detta kommunpolitikern Lars Luttrop (M) bygga bort. Och överdäckning är nyckelordet.

-Genom att däcka över de här delarna så binder vi ihop tätorten, och vinner också ny exploateringsbar yta. E18 och kraftledningarna som vi också vill gräva ner, det motsvarar ju 700.000 kvadratmeter, säger Lars Luttrop.

Hur pass långt fram i tid kan en överdäckning ligga då?

-Ja, med projektering och sådant, så inom en tioårsperiod förmodligen, säger Lars Luttrop.

-Överdäckningen i sig är ju inte något extremt komplicerat projekt. Det skulle kunna gå med relativt snar hastighet, skulle jag bedöma, säger arkitekten Olov Gynt.

Erik Sundberg

erik.sundberg@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.