Foto: Melker Blomberg/SVT

Myndigheten:”Det är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om det”

Uppdaterad
Publicerad

Specialpedagogiska skolmyndigheten menar att kunskap om språkstörningar måste bli bättre hos alla lärare- och att de med svåra störningar får enskild hjälp för att inte hamna mellan stolarna.

Specialpedagogiska skolmyndigheten har sett att barn med språkstörningar är många och ofta kommer efter i skolan om de inte får rätt stöd. Det handlar både om att lärare ska ha kunskap om det och verktyg för att de eleverna lättare ska hänga med, och att det finns extra resurser för de med grav språkstörning.

– Något man inte kanske tänker på är att språket också är ett stöd för tänkandet och därför påverkar det all inlärning, säger Annelie Westlund på myndigheten.  Hör mer i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.