– Ett exempel på en ny trafiklösning är möjligheten att koppla ihop tågtrafik Uppsala – Sala med sträckan Sala – Västerås – Eskilstuna – Norrköping utan tågbyte i Sala, säger Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Uppsala i ett pressmeddelnade.
Gemensam upphandling
Dagens trafikavtal för Upptågstrafiken mellan Region Uppsala och Transdev Uppland AB löper ut i december 2021. Det gör att trafiken behöver upphandlas på nytt. Mälardalstrafik som samordnar regionaltågstrafiken i Mälardalen kommer också att upphandla trafikavtal från 2022 vilket innebär att trafiken tidsmässigt kan upphandlas gemensamt. Gårdagens beslut innebär att ta fram ett avtalsförslag för en gemensam upphandling tillsammans med Mälardalstrafik och integrering av Upptåget med Mälartåg.
– Sedan tidigare har både Region Uppsala och Mälardalstrafik beslutat att anskaffa samma typ av tåg och om vi lyckas integrera Upptåget med Mälartåg kan båda parter få fördelar när det gäller underhåll och reparationer av tågen, säger Johan Örjes.
Bara en tågdepå
I dagsläget finns bara en tågdepå som kan ta emot de nya tågen som Region Uppsala beställt och som börjar levereras i slutet av 2019. Den tågdepån har byggts av Mälardalstrafik och den finns i Eskilstuna.