• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Bildkollage av kommentarer på sociala medier

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”På tio minuter besvarar jag 20 kommentarer” berättar Eddie Gecer. Hör honom berätta i klippet om hur han tänker kring sin restaurangs kommunikation i sociala medier. Foto: Caroline Slotte/SVT/Kommentarer på Tiktok

Västeråsprofilen Eddie Gecer möter hat med hat – riskerar polisanmälan: ”Den risken tar jag”

Uppdaterad
Publicerad

”Du ska få en örfil” och ”Jag ska jaga dig till h*lvetets port” är saker tv-profilen Eddie Gecer har skrivit som svar på negativa kommentarer i hans företags kommentarsfält.

– Trollen trampar jag till så mycket jag kan, gånger två, säger han.

Att besvara negativa kommentarer med samma negativa ton är inte något som företag vanligtvis gör, menar marknadsföringsforskaren Cecilia Lindh på Mälardalens Universitet.

– Jag har inte sett någon göra så här. Oftast vill företagen ge sina kunder bra service och är rädda för att de ska prata negativt om företaget. Man vill gärna stryka kunderna medhårs, förklarar hon.

Riskerar att polisanmälas

Risken med att besvara kommentarerna med samma medel är en polisanmälan om hot eller förtal.

– Att besvara kommentarer på detta sätt är inget jag skulle rekommendera företagare att göra, säger Cecilia Lindh.

Eddie Gecer, känd från tv-programmet Farmen och ägare av företaget Hamburgeriet i Västerås, menar att han tidigare rensat kommentarsfältet på negativa kommentarer, men att det inte fungerat. Därav har det blivit hans kommunikationsstrategi att besvara kommentarerna med samma ton.

Eddie Gecer inte orolig för negativ påverkan

Gecer menar att han inte har något ansvar gentemot människor som skriver negativa kommentarer. Men hur det påverkar företaget i längden har han inte reflekterat kring.

– Den dagen jag får en förtalsanmälan får jag sluta, men det är förtal hos dem också, poängterar han.

Vidare menar Gecer att om någon lämnar en kommentar om dålig service eller som blivit magsjuk efter ett besök hos restaurangen, då önskar han att kunder kommer in till restaurangen och visar upp ett kvitto för att ta vidare diskussionen på plats.

Starta videon i topp för att se några av de negativa kommentarer som tv-profilen Eddie Gecer har skrivit på sitt företags sociala medier, och höra hur han resonerar.

Forskaren Cecilia Lindh: Det är ett PR-trick

Cecilia Lindh, forskare inom marknadsföring

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är ett PR-trick”, säger forskaren Cecilia Lindh om Eddie Gecers sätt att besvara negativa kommentarer med samma ton. Foto: Caroline Slotte/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.