De flesta patienter upplever att de fått rätt insatser och ett gott bemötande. Västra Götalandsregionens resultat är bättre än det nationella genomsnittet i samtliga sju frågeområden och drygt 92 procent är nöjda med helhetsintrycket där områdena respekt och bemötande samt information och kunskap får allra högst betyg, skriver Västra Götalandsregionen.
För första gången har den nationella patientenkäten även genomförts bland personer som använt tolktjänster.
VGR kan nu jämföra sig med åtta andra regioner i Sverige med samma uppdrag. 609 personer svarade på enkäten varav 102 i Västra Götaland. Enkätens frågor fanns på teckenspråk och skriven text och kunde besvaras både digitalt och i pappersformat.
Svaren visar att 78 procent av användarna är nöjda med tolkverksamhetens service framför allt inom områdena respekt, bemötande, information och kunskap, enligt Västra Götalandsregionen.
– Vi är glada att även tolkverksamheten nu ingår i den nationella patientenkäten. Vi tar till oss enkätens resultat för att utveckla och förbättra vår verksamhet. Vi har bland annat involverat brukarrådet för att få med användarnas perspektiv, säger Anne Granath, verksamhetschef för syn- och tolkverksamheten i Habilitering & Hälsa.