SVT Dold lät gymnasiekillar testa hur snabbt de kunde köpa sprit över Instagram. Det tog inte lång tid innan affären kunde genomföras. Foto: SVT

Alkohol och droger säljs öppet i ungdomars telefoner

Publicerad

Hundratals konton på Instagram säljer alkohol, droger och stöldgods. Kontona riktar sig ofta till ungdomar och erbjuder varor dygnet runt. SVT Dold har testat hur lätt det är att komma över varorna.

I Stockholm är instagramförsäljningen stor, det handlar bara om att veta vad kontona heter för att komma i kontakt med dem som säljer. Bland ungdomar är kontona allmänt kända, och det finns hundratals av dem.

– Jag tror inte det finns någon som vill ha alkohol som inte kan få tag på det, säger Erik som går andra året på gymnasiet.

Droger, vapen och märkeskläder

Erik och hans kompis Jack berättar att de köpte första gången när de gick i åttan. Tillsammans med killarna, som nu går i gymnasiet, testar SVT Dold hur snabbt det faktiskt går att komma över sprit och droger via Instagram som minderårig.

I princip omgående stämde SVT Dold genom Instagram träff med en av försäljarna. Vid mötet väntar flera kunder, ett gäng tjejer som säger att de är 14 och 15 år gamla står först på tur. När de fått sina flaskor får Erik och Jack köpa sin vodka, och de får veta att det finns ecstasy, cannabis och Tramadol om de bara säger till innan.

På flera Instagramkonton finns även gott om märkeskläder, knivar, knogjärn och soft air guns.

SVT Dold har sökt Instagram och ägaren Facebook för en intervju, som de avböjt.

Instagram lämnade istället följande kommentar:

”Instagram förbjuder marknadsföring och försäljning av illegalt innehåll, inklusive illegala droger. Vårt team granskar anmälningar och tar bort innehåll som bryter mot vår policy, och i vissa fall stänger vi ner kontot.”

SVT Dolds program om Instagramlangning finns på SVT Play. Programmet är textat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.