De tekniska felen på järnvägen fortsätter att påverka resenärerna, med förseningar. Felen i signalanläggningen har ökat dramatiskt de senaste fem åren.
Per Corshammar har ett förflutet på dåvarande Banverket. Numera arbetar han som konsult inom flera olika järnvägsprojekt i världen.
– Vi jobbar baklänges. Det blir bara sämre och sämre med järnvägen tyvärr, och så ska vi naturligtvis inte ha det. Vi måste kunna komma till och från jobbet, säger järnvägsexperten Per Corshammar.
2016 ledde så kallade signalfel till 10.044 förseningstimmar, jämfört med 7.327 timmar 2012.
Trafikverkets presschef Bengt Olsson menar att det beror på extremt mycket blixtnedslag under förra året.
Enligt SMHI var det dock fler åskdagar 2012, 2013 och 2014. Ändå var det färre förseningar på grund av signalfel.
Trots utvecklingen ser Trafikverket ljust på framtiden.
– Vi har en förhoppning om att det här ska bli bättre, men det kommer att ta tid, säger trafikverkets presschef Bengt Olsson.
– Jag håller inte med om det.Trafikverket måste ändra sin organisation så att man kan utföra underhåll på ett professionellt sätt. Mer teknik och mindre administration, säger järnvägsexperten Per Corshammar.
FÖRSENINGAR I TIMMAR PÅ GRUND AV SIGNALFEL
2012 7 327
2013 7 810
2014 9 741
2015 8 240
2016 10 044
2017 5 432 tom juli 2017
Källa: Trafikverket