– Vi ifrågasätter inte om den här personen behöver hjälp med att kommunicera. Frågan handlar om huruvida den hjälpen ska ges som personlig assistans eller inte, säger Eva Nordqvist som är rättschef på Försäkringskassan.
Frågan är alltså om det i det här fallet behöver vara en personlig assistent som tolkar eller om det går lika bra med teckenspråkstolk – om det behövs ingående kunskaper om personen eller bara kunskap om ett alternativt kommunikationssätt, som teckenspråk eller taktilt teckenspråk.
Principiell fråga
Försäkringskassan sade nej till assistans från början och fick medhåll av Förvaltningsrätten. De besluten revs upp av Kammarrätten, som tycker att kvinnan med dövblindhet har rätt till assistans.
Försäkringskassan överklagar nu för att veta hur man ska bedöma situationen i framtiden.
– Rättsläget är oklart här, och domstolarna bedömer olika. Anledningen till att vi överklagat målet är att vi vill få ett klart besked, så att både vi och de personer som berörs vet vad som gäller, säger Eva Nordqvist.
Eftersom överklagan gäller en principiell fråga, har Försäkringskassan inte begärt inhibition. Det betyder att kvinnans ärende hos Försäkringskassan inte påverkas av överklagan, och att hon har rätt till assistans fram tills domen kommer från Högsta förvaltningsrätten.