Foto: Scanpix

Forskare: C-vitamintillskott helt onödigt

Publicerad

Att äta C-vitamintillskott är helt onödigt om man inte har några brister. Det menar, Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemologi vid Karolinska institutet.

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag på 75 milligram C-vitamin per dag. En brustablett C-vitamin innehåller ett gram – en alldeles för hög dos enligt Alicja Wolk.

Hon är en av de forskare som står bakom en ny studie från Karolinska institutet som visar att män som regelbundet använder C-vitamin som tillskott löper dubbelt så hög risk att utveckla njursten jämfört med män som inte tog sådana tillskott. I en tidigare studie har hon kunnat visa att kvinnor som äter C-vitamintillskott har en ökad risk för att få åldersrelaterad grå starr.

Alicja Wolk menar att vikten av C-vitamin har överdrivits. Starka C-vitamin preparat är inte den bästa lösningen, hon rekommenderar att man tar apelsin istället för då får man antioxidanter på köpet. Vi får allt vi behöver via maten. Det är lite annorlunda med D-vitamin eftersom det inte räcker till under vinterperioden, enligt Wolk. Här har vi nordbor troligen anpassat oss genetiskt eftersom att vi inte lever kortare här än på andra ställen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.