Regeringen ska ta ställning till om besiktningen ska ske fyra år efter att bilen tagits i bruk och sedan med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv.
– Den svenska besiktningsförordningen är ca 50 år gammal och inte anpassad efter den bilpark som rullar på vägarna. Dagens bilar har utvecklats till det bättre, säger Mats Hjälm utredare på Transportstyrelsen till SVT.
Men bilbesiktningsbranschen är kritisk eftersom de skulle förlora hälften av kunderna.
Monopolet avskaffades
För fyra år sedan avskaffades monopolet Bilprovning AB. Sedan dess har antalet bilbesiktningsstationer ökat från cirka 190 till 400 stycken. 70 procent av marknaden drivs numera i privat regi. Swetic som är en branschorganisation tycker det vore fel att anta EU-modellen.
– Det är inte ok av staten att först sälja ut verksamheten och sedan halvera marknaden. Det skulle vara en katastrof för branschen, säger Tord Fornander ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic.
– Även andra branscher skulle drabbas av förlorade inkomster till exempel, bilverkstäder som servar bilar före och efter besiktningen, säger Thord Fornander.
FAKTA
Sveriges fordonsägarna betalar cirka två miljarder kronor i avgifter om året för att besiktiga bilen.
Antalet personbilar som besiktigas varje år: 3.692.894
Antalet personbilar som klarar besiktningen varje år: 2.652.595
Antalet personbilar som underkänns varje år: 1.040.299
Antalet bilar som får körförbud p.g.a. allvarliga fel : 7.045
Källa: Transportstyrelsen 2014