Inför höstterminen 2019 har intresset för fjärrundervisning i svenskt teckenspråk varit stort, enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten. Antalet elever som får eller håller på att få fjärrundervisning har fyrdubblats jämfört med förra höstterminen. Från att ha haft cirka 30 elever i början av höstterminen 2018 har verksamheten nu nästan 115 elever.
Intervju med Per Markström:
– Det finns flera förklaringar till att intresset för fjärrundervisning i teckenspråk har ökat markant.
– Tidigare var det till exempel något som vi bara erbjöd döva och hörselskadade elever som går integrerat i norra Sverige. Men nu kan vi erbjuda det för elever i hela landet, och utöver det även till CODA, hörande barn till döva föräldrar, samt syskon till döva och hörselskadade barn. Så det är en av orsakerna till ökningen. Fler har alltså upptäckt att den här möjligheten finns.
– Det har även spridit sig ryktesvägen, men viktigast av allt är ju att det finns ett behov, och dom som söker sig till oss är elever eller barn som känner att dom behöver teckenspråket.
– Vi jobbar i grupper om tre till fem elever som har 45 minuter undervisning per vecka.
– I första hand fokuserar vi på teckenspråk i vardagskommunikation. Men det finns även dom elever som har modersmålsundervisning i teckenspråk men ändå vill ha mer. Och då kan vi erbjuda möjligheten att få ytterligare 45 minuters undervisning i veckan med oss.
– Det finns naturligtvis både fördelar och nackdelar med fjärrundervisning. En nackdel är att vi är beroende av att tekniken fungerar, gör det inte det så kan vi inte undervisa. Till skillnad från en vanlig lektion där alla är på plats fysiskt. Dessutom blir turtagningen i teckenspråket annorlunda jämfört med om man fysiskt befinner sig i samma rum.
– Därutöver så använder vi oss av pekningar på teckenspråk vilket i fjärrundervisningen inte fungerar så bra. När jag pekar på en elev genom kameran så uppfattar ju alla elever att jag syftar på just dem. Så det blir lite annorlunda med turtagningen.