Många kunder har känt sig lurade och anmält företagen. Detta har lett till att Konsumentverket efter en stor granskning gett hela tio faktureringsföretag kritik för att deras fakturor är vilseledande.
Det kan t.ex. stå att man inte har något belopp att betala, medan det längre ned framgår att man har en skuld som belastas med 17,6 procents ränta om man väntar med att betala.
– Det verkar som att de har en medveten strategi att lura kunderna. Godtrogna kunder som inte är uppmärksamma går på det här, säger Elisabeth Sahlberg som har fått fakturor från Ikano Bank som är ett av de kritiserade företagen.
Ikano Bank menar att deras räkningar inte alls är otydliga, men beklagar att kunder och Konsumentverket ger dem kritik och säger att man kommer att titta på Konsumentverkets kommentarer.
Kan gå till domstol
Konsumentverket vill nu att företagen självmant ska ändra sina fakturor så att de blir tydligare. Om det inte sker så hotar verket med att gå till domstol.
FÖRETAGEN SOM FÅTT KRITIK AV KONSUMENTVERKET
Handelsbanken Finans
Nordea Finans
Medical Finance
Qliro
Resurs Bank
Svea Ekonomi
Wasa Kredit
Företag som också granskas
PayEx Credit
Klarna