Foto: SVT

Otydliga fakturor kan ge chockhög ränta

Uppdaterad
Publicerad

Många har upplevt att det blivit dyrare än vad man tänkt sig när man handlat på nätet. Nu riktar Konsumentverket hård kritik mot tio faktureringsföretag för att de har otydliga fakturor som kan leda till chockhög ränta för kunder som inte är uppmärksamma.

Många kunder har känt sig lurade och anmält företagen. Detta har lett till att Konsumentverket efter en stor granskning gett hela tio faktureringsföretag kritik för att deras fakturor är vilseledande.

Det kan t.ex. stå att man inte har något belopp att betala, medan det längre ned framgår att man har en skuld som belastas med 17,6 procents ränta om man väntar med att betala.

– Det verkar som att de har en medveten strategi att lura kunderna. Godtrogna kunder som inte är uppmärksamma går på det här, säger Elisabeth Sahlberg som har fått fakturor från Ikano Bank som är ett av de kritiserade företagen.

Ikano Bank menar att deras räkningar inte alls är otydliga, men beklagar att kunder och Konsumentverket ger dem kritik och säger att man kommer att titta på Konsumentverkets kommentarer.

Kan gå till domstol

Konsumentverket vill nu att företagen självmant ska ändra sina fakturor så att de blir tydligare. Om det inte sker så hotar verket med att gå till domstol.

FÖRETAGEN SOM FÅTT KRITIK AV KONSUMENTVERKET

Handelsbanken Finans

Nordea Finans

Medical Finance

Qliro

Resurs Bank

Svea Ekonomi

Wasa Kredit

Företag som också granskas

PayEx Credit

Klarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.