Lavesson skriver att det är hanteringen av personuppgifter enligt GDPR som ligger bakom förändringen. Han menar att tolkbeställningar kan innehålla känsliga uppgifter och därför anser Region Stockholm att även tolkbeställningar ska hanteras via säkra system, vilket okrypterad e-post inte är.
Han skriver vidare att han delar bilden av att Tolkportalen behöver utvecklas och välkomnar synpunkter från föreningarna.
Lavesson skriver också att Region Stockholm kan göra undantag för enskilda personer, men inte för en hel grupp. Personer som inte klarar att boka tolk via portalen kan kontakta Tolkcentralen för en individuell bedömning.
Svaren i sin helhet:
Från och med den 1 mars 2023 tas möjligheten att beställa tolk via email bort. Vad är bakgrunden till det beslutet?
Region Stockholm hanterar personuppgifter i enlighet med bland annat art. 9.1 GDPR. Innehållet i tolkbeställningar kan innehålla känsliga uppgifter och därför anser Region Stockholm att även tolkbeställningar ska hanteras via säkra system, vilket okrypterad e-post inte är.
Flera föreningar och tolkanvändare har kritiserat Tolkportalen, till exempel att den inte är tillgänglig och att den inte passar alla, inte är mobilvänlig osv. Hur ser ni på den kritik som ni har fått från föreningarna?
Vi delar bilden att Tolkportalen behöver fortsätta att utvecklas, bland annat gällande tillgänglighet. Vi välkomnar föreningarnas perspektiv och synpunkter rörande tolkportalen och för det vidare i de dialoger vi har tillsammans med ansvariga utvecklare på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
En betydande del av kritiken består av att många äldre inte kommer att klara den tekniska utmaningen, vad vill ni säga till dem?
Om det finns personer som inte kan klara av att boka tolk via portalen eller via något av de andra säkra sätten, kan de kontakta Tolkcentralen. Tolkcentralen kan då göra en individuell bedömning om hur den enskildes tokbeställningar kan hanteras framöver.
Hur har dialogen med brukarna sett ut?
Region Stockholm har genomfört dialogmöten och informationsmöten i samband med den planerade förändringen. Information har också nått intresseorganisationerna via Tolkcentralens samverkansgrupp och publicerats på Tolkcentralens webbplats i text och på teckenspråk.
Enligt er Risk och konsekvensbedömning kan vissa personer få dispens från email-stoppet. Vem kan få dispens, och hur bedömer ni det?
Om det finns personer som inte kan klara av att boka tolk via portalen eller via något av de andra säkra sätten, kan de kontakta Tolkcentralen. Tolkcentralen kan då göra en individuell bedömning om hur den enskildes tokbeställningar kan hanteras framöver.
Region Stockholm kan inte göra ett undantag för en hel grupp, utan det är den enskilda personens omständigheter som måste ligga till grund för eventuella undantag.
Ska ni förändra Tolkportalen? I så fall hur och när?
Det är Hälso- och sjukvårdsförvaltningen som ansvarar för förvaltning och utveckling av Tolkportalen.