En svart trafikskola skiljer sig från en vanlig trafikskola genom att inte ha de tillstånd som lagarna kräver eller redovisa några skatter och avgifter. Det är ingen som kan sätta en exakt siffra på hur många sådana skolor det finns i Sverige i dag, men de flesta bedömare som SVT Nyheter pratat med är eniga om att det är ett problem som växer.
”Ökad efterfrågan”
Eva Grandestedt, kammaråklagare vid Ekobrottsmyndigheten i Örebro, menar att efterfrågan på svartåkarnas tjänster ökat i takt med invandringen på senare år.
Det har uppstått en helt ny marknad. Min uppfattning är att det har ett samband med att vi tagit emot en stor mängd nya människor i det här landet som behöver hjälp att ge sig in i samhället. Då kan de här aktörerna erbjuda undervisning och övningskörning på hemlandsspråket, och därmed ge en större service än andra aktörer.
Ett 40-tal personer äger minst två körskolebilar utan att driva körskola eller ha tillstånd att arbeta som trafiklärare, visar SVT:s granskning.
Flera av dessa personer är själva dömda för trafikbrott, som fortkörning eller olovlig körning.