Foto: SVT Montage

Hon blev grundlurad vid nätköp

Uppdaterad
Publicerad

Den 27 juli beställde AnnKristin Eriksson, från Laxå, en eldriven mopedbil via företaget PreeCar Elfordon. Idag är hon nästan 90 000 kronor fattigare, men hon har inte sett skymten av någon bil.

AnnKristin behövde en ny bil för att kunna ta med sig sin hund ut i skogen, hon valde en elbil för att den skulle vara så tyst som möjligt.

Elbilen skulle vara levererad 40 dagar efter att AnnKristin betalat 82 750 av de drygt 100 000 kronorna som den skulle kosta. Efter 44 dagar fick hon ett besked om att hon skulle få sin bil inom de närmaste 11 dagarna. AnnKatrin fick varken någon bil eller en förklaring till varför leveransen dröjde. Istället fick ett nytt datum och så där försatte det under hösten. Den 17 oktober fick hon till och med ett bevis på att bilen var i Sverige.

– Han skickade till och med en bild på en bil och skrev här är din bil och du får den om några dagar, berättar AnnKristin för oss.

Polisanmälde köpet

Inte heller den här gången fick AnnKristin någon bil och i slutet av november hade hon fått nog och hävde köpet. Vd:n för Preecar Elfordon, Erik Norrman, bekräftade hävningen av köpet och skulle betala tillbaka pengarna. Men först var han tvungen att vänta in en betalning från en annan kund. Inte heller några pengar dök upp och AnnKristin såg till slut ingen annan utväg än att polisanmäla händelsen.

– Jag kontaktade polisen och gjorde en anmälan. De sa att det rörde sig om grovt bedrägeri, säger AnnKristin.

Idag, den 9 januari, 165 dagar efter beställningen har AnnKristin vare sig sett någon bil eller några pengar. Hon anmälde även händelsen till köp och sälj-sajten Blocket som nu har tagit ner alla annonser från PreeCar Elfordon. När vi efter en veckas försök till slut får tag på Erik Norrman, som har sålt bilen till AnnKristin och dessutom startat upp företaget, är han fåordig.

Inga pengar tillbaka

– Vi är inte intresserade av någon intervju. Vi har löst det med kunden, men vi är inte intresserade, säger Norrman innan han lägger på luren.

Den lösning han syftar på handlar om ett nytt löfte AnnKristin fått om återbetalning. Företaget har nu lovat att hon ska få 20.000 kronor utbetalda alla fyra veckor i januari. Än så länge har hon inte fått några pengar och hon tror inte att hon kommer få det den här gången heller.

– Han har skrivit att jag ska få pengarna flera gånger, men jag får de ju inte.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.