45 procent av de tillfrågade i en webbenkät, som besvarats av 1 118 av 1 193 tillfrågade, anpassar vad de lägger ut på sociala medier eftersom arbetsgivaren eller framtida arbetsgivare kan komma att läsa det.
Per Runeson, professor i datavetenskap vid Lunds universitet, tolkar resultatet som att vi undviker att publicera sådant som kan göra att vi uppfattas som en person som inte är skötsam.
– Men sedan tangerar det ju också åsiktsfrågor. Är det ”tillåtet” att ha alla åsikter, säger han.
Känner oro för snokande chefer
Enkäten är en del i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt där digital tillit är i fokus.
21 procent instämmer i att de känner en oro för att arbetsgivaren ska kontrollera internetanvändandet och jobbmejlen.
I USA finns företag som specialiserat sig på mjukvara för att övervaka anställda, för att undvika slösurfande. Ett program tar en skärmdump av den anställdes skärm var trettionde sekund, som sedan sätts ihop till en film som chefen kan kika på.
– Det är ganska främmande från den relation mellan arbetsgivare och arbetstagare som vi är vana vid, säger Per Runeson.