AI och nya EU-regler för digitala plattformar

Publicerad

Representanter för svenska konsumenter, jurister och EU-parlamentariker diskuterar hur nya EU-regler ska utformas och hur långt man kommit med arbetet.

Akten om digitala tjänster och marknader diskuteras intensivt just nu på EU-nivå. Kommissionen har lagt fram omfattande förslag som EU-parlamentet nu ska ta ställning till. Frågorna handlar om hur innovation, tillväxt och konkurrenskraft kan främjas utan att stora digitala plattformsföretag missbrukar sin ställning och hur konsumenter kan skyddas från att erbjudas att köpa olagliga varor och tjänster på nätet.

Vid ett seminarium arrangerat av EU-parlamentet i Sverige och Svensk Handel, diskuterar två EU-parlamentariker arbetet med den nya EU-lagstiftningen. Arba Kokalari (M) och Christel Schaldemose (S, Danmark), båda är ledamöter i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden ger sin syn på framtagandet av nya regler. Deltar gör också Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, Karin Johansson, vd på Svensk Handel, Linn Tagesson, grundare av Babyshop Group och chefsjurist på Precis Digital, Per Fries. Från 19/11.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.