Medieförtroende och medieattityder i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

När medieforskaren Ulrika Andersson presenterar sin undersökning om medieförtroende i Sverige tar hon bland annat upp aspekter som ålder, hur mycket de svarande i undersökningen tog del av mediet de bedömde och var de själva placerade sig på den politiska skalan.

Förtroendet för radio, tv och dagspress har legat relativt stabilt på samma nivå sedan 2014 och det är större för radio och tv än för dagspressen, berättar Ulrika Andersson, docent vid SOM-institutet.

Samtidigt är det många som inte litar på att medierna är opartiska och många tycker att journalister bör vara öppna med var de står politiskt, för transparensens skull, konstaterar hon.

De första resultaten och analyserna från den nationella SOM-undersökningen 2021 presenterades den 30 mars. SOM är en förkortning för samhälle, opinion och medier.

Nyfiken på kommande sändningar? Prenumerera på Forums tablå

Den nationella SOM-undersökningen 2021

  • Datainsamlingsperiod: 13 september – 30 december
  • Urval: 24 500 personer fördelat på sju editioner
  • Ålder: 16 – 85 år
  • Nettosvarsfrekvens: 48 procent

Källa: SOM-institutet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.