Miljardförslag för vägar och järnvägar

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket föreslår en långsammare höghastighetsbana än vad förespråkarna hade hoppats på. Maxhastigheten på hela banan blir 250 kilometer i timmen.

För ett år sedan lade regeringen fram sin infrastrukturproposition med en ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor för satsningar på framförallt järnväg och väg 2018–2029.

Nu lägger Trafikverket fram detaljerna om vilka satsningar myndigheten vill göra i den nya transportplanen.

-Det gäller att vi säkerställer att vi moderniserar, rustar upp järnvägen. Att vi får ett bättre underhållssystem, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Flera järnvägssatsningar

Höghastighetsbanans planerade sträckningar Ostlänken mellan Järna och Linköping samt Hässleholm–Lund, ska startas under den här perioden, enligt Lena Erixon. Efter det vill Trafikverket satsa på sträckan Linköping–Tranås–Borås.

Det innebär att det blir betydligt billigare än de ursprungliga planerna, oklart hur mycket. Men den första delen, Ostlänken, beräknas bli tio miljarder kronor billigare.

Sverigeförhandlingen, som har regeringens uppdrag att skapa förutsättningar för ett snabbt genomförande av projektet med höghastighetsjärnväg, har förespråkat en maxhastighet på 320 kilometer i timmen. På sträckan Stockholm–Göteborg kör snabbtågen idag med en medelhastighet på strax under 150 kilometer timmen.

Norrbotniabanan

Trafikverket föreslår också i sin nationella plan för transportsystemet att det byggs en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Skellefteå (Norrbotniabanan), med mötesseparering på flera sträckor.

-Vi föreslår att vi sätter i gång första delsträckan under den här planperioden, säger Lena Erixon.

Även sträckan Uppsala–Stockholm får fyrspår – något som väntas kunna skapa minst 50 000 bostäder kring sträckan.

De pengar Trafikverket fått av regeringen räcker inte att upprätthålla kvaliteten i hela landet.

-Delar av nätet kommer att tappa i senare delen av den här planperioden, säger Lena Erixon.

Åtgärder föreslås också på E4 och E10 i regionen, enligt ett pressmeddelande.

Plan 2018

Sedan tidigare är det känt att av de 622,5 miljarderna kronorna ska 333,5 miljarder användas till att utveckla transportsystemet. Resten går till underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Den ekonomiska ramen innebar en ökning med drygt 100 miljarder jämfört med nuvarande transportplan som sträcker sig till 2025.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.