Kartläggning av kunder fortsätter – trots flera avslöjanden

Uppdaterad
Publicerad

Öppenhet betonas vid kartläggning av konsumenter, men starka reationer betyder inte nödvändigvis ett stopp för kartläggningen. Datainspektionen inledde i höstas en granskning av ett fall, men utredningen pågår ännu och under tiden fortsätter kartläggningen av konsumenterna.

Tidigare i år berättade P4 Kronoberg om en kameraliknande låda som registrerade bilar vid en parkering hos Burger King i Växjö. Nyheten fick stor spridning och länsstyrelsen valde att inleda ett tillsynsärende.

Misslyckad garagereklam

Men det var inte första gången som tekniken uppmärksammades. Redan 2011 intervjuades Fredrik Vastad, vd för bolaget bakom tekniken, av bland andra SVT:s ABC. Han beskrev hur tekniken skulle kopplas ihop med anpassad reklam för varje bil i bilgarage hos köpcentrum:

Jakten på konsumenterna

– Vi har fem bilkategorier: Luxury, Premium, Normal, Economy och Budget. Och sedan är reklamen kopplad till den kategorin.

Vastad vill inte ställa upp på någon ny intervju, men de styrda annonserna blev ingen succé och företaget Facility Labs säljer nu främst in tekniken som ett sätt att ta reda på varifrån kunder kommer. Det är oklart om registreringen kommer att återupptas i Växjö men tekniken tillämpas i dag bland annat på en återvinningsstation i Täby. Redan 2011 godkändes tekniken av Datainspektionen och länsstyrelsen i Växjö har lagt ned sitt tillsynsärende. Eftersom apparaten inte lagrar några bilder som kan plockas ut räknas den inte som en övervakningskamera utan som en sensor.

Kartlagd via wifi

En annan kartläggningsteknik som väckt känslor, och som just nu är under prövning, är de vita dosor som fångar upp wifi-signaler från mobiltelefoner i Västerås. SVT berättade om tekniken i höstas och Datainspektionen valde då att inleda en granskning. Datainspektionens utredning pågår fortfarande. Den ska ta ställning till om de uppgifter som samlas in utgör personuppgifter, och om därmed Personuppgiftslagen ska anses tillämplig. Företaget bakom tekniken, Bumbee Labs, menar att man inte någonstans kan koppla uppgifterna till enskilda personer.

I väntan på beslutet från myndigheten fortsätter systemet att kartlägga besöksströmmarna i Västerås.

SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jakten på konsumenterna

Mer i ämnet