Foto: Scanpix

Skepsis till forskarvarning om fluor

Publicerad

Amerikanska forskare ser en koppling mellan fluor och exempelvis ADHD men möts av kritik för bristande vetenskaplighet.

Det finns en stark koppling mellan kemikalier – bland annat fluor – och antalet barn som får diagnoser som autism, dyslexi och ADHD. Det hävdar två forskare i en vetenskaplig artikel i medicintidskriften Lancet Neurology.

Antalet kemikalier som man vet är farliga för barnens utveckling av hjärnan har enligt forskarna mer än dubblerats de senaste sju åren.

Andra forskare avfärdar dock slutsatserna som ”högst spekulativa”, inte minst vad gäller fluor.

Lista med fem kemikalier

”Vår stora oro är att barn över hela världen utsätts för okända giftiga kemikalier som i tysthet urholkar intelligensen, orsakar beteendestörningar, stympar deras framtida färdigheter och skadar hela samhällen, kanske allvarligast i utvecklingsländer”, skriver Harvardforskaren Philippe Grandjean tillsammans med Philip Landrigan, från Icahn School of Medicine, i artikeln.

2006 publicerade de två en lista på fem kemikalier, som enligt forskarna påverkar hjärnans utveckling: bly, kvicksilver, arsenik, PCB:er och toluen. Nu har de adderat sex ämnen till på listan, bland annat fluor.

Alltför dåligt underlag

Efter att ha undersökt studier av barn som får fluor i dricksvattnet, framförallt i Kina, hävdar forskarna att resultaten tyder minskad intelligens hos dessa barn, rapporterar CNN.

– De citerar bara en artikel, som endast jämför medelintelligensen hos barn i byar med olika halter av fluor, utan att ta hänsyn till andra faktorer och utan att mäta fluorhalterna i olika barn eller jämföra deras IQ. Det är inga hållbara bevis, säger epidemiologen Jean Golding vid universitetet i Bristol enligt AFP.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer