Var tredje svensk köper second hand-kläder

Uppdaterad
Publicerad

Stockholmaren Douglas Luhanko färgar och gör jeans med ekologiska metoder, med hjälp av den blå indigofärgen som samlas in ute i naturen.

Det går åt 4600 liter vatten till att tillverka ett par jeans, en inte allt för naturvänlig process.

Jeansfantasten Douglas Luhanko tror att de nuvarande köptrenderna kan reglera den krävande tillverkningen.

– Jag tror folk är nyfiknare idag än man var förut. Framför allt när det kommer till begrepp som hållbarhet, jag tror att folk vill hitta alternativ och förstå var varan kommer ifrån. Hur kommer det sig att man färgar så här och vad är historian bakom det, säger Douglas och fortsätter.

– Sen tror jag också att merparten av människor, framför allt i Stockholm där vi bor och jobbar, letar efter saker som känns mer genuina.

Från arbetsplagg till garderoben

En undersökning som Tradera och Avfall Sverige lät göra i fjol visar att var tredje svensk allt oftare köper second hand-kläder. Douglas Luhanko färgar och gör jeans med ekologiska metoder.

Den blå indigofärgen samlas in ute i naturen.

–  Indigo och jeans har alltid varit synonymt. De flesta vet att jeans slits på ett visst sätt, och det är tack vare indigofärgen. Så indigo tillsammans med bomullen vävs på ett speciellt sätt som ger en jeanstyget.

– Indigon förstärker fibrerna men med tiden så slits den bort och då får man det här åldrandet som är så fint.  Från att vara ett arbetsplagg har det blivit en stor del av allas garderob.

Konsumtionen är personlig

Traderas undersökning visar att 40 procents återvinning av vår årliga klädkonsumtion skulle minska vattenåtgången med 50 preocent och sänka koldioxidutsläppen med 45 procent.

personliga skäl kan också ligga bakom ändrat konsumentbeteende, menar Douglas.

– Vi lever i en värld där många kanske har mer eller mindre stillasittande jobb där man sitter framför datorer. Det gör att man längtar mer till att vara mer handfast och skapa någonting, tror Douglas Luhanko.

– Jag tror att det bra för själen att göra något kreativt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.