Lista: Tre områden där artificiell intelligens snabbar på forskningen. Foto: Danska Forsvaret/TT, Ziyuan Rao

AI hittar framtidens material rekordsnabbt

Forskare letar hållbara material för att vi ska kunna ställa om till en fossilfri värld. En av de största tekniska utmaningarna är bättre energilagring, och för det krävs metaller med särskilda egenskaper.

– Vi måste hitta nya material till vätgasbehållare och solceller till exempel, för att minska koldioxidutsläppen, säger Stefan Bauer, professor i IT-system för elkraftsstyrning vid KTH.

Forskare testar blandningar av metaller, så kallade metallegeringar, för att se vilka som håller måttet. Det är en tidskrävande process då det finns miljoner kombinationer. Enligt en forskargrupp vid Max Planck-institutet i Düsseldorf skulle det ta 3 till 4 år att testa alla kombinationer de är intresserade av. För att snabba på processen utvecklade de en artificiell intelligens som gör samma sak på ett par månader.

Två superlegeringar

– Vår forskning är mycket aktuell. Nya legeringar behövs till gasbehållare som lagrar och transporterar världens energi, säger Ziyuan Rao, forskare i materialvetenskap vid Max Planck-institutet för järn och stål.

Sådana här behållare transporterar den energirika vätgasen. Foto: NASA

Med AI:n hittade forskarna 17 riktigt bra legeringar. Två av dem är inte bara hårda och slittåliga, utan är också bra på att behålla sin form oavsett temperatur. Därför är de optimala för vätgasbehållare. Vätgas kan lagra energi i större mängd och under längre tid än dagens batterier. Forskargruppens studie har publicerats i Science.

– Det svåraste var att kombinera mänsklig kunskap med AI för att kunna lösa problemet tillsammans. Vi har så lite data att ge AI:n att vi var tvungna att lära den allt vi kan om byggstenarna till materialen. Jag överraskades av hur väl vi lyckades, för det här är nytt i mitt fält, säger materialforskaren Ziyuan Rao.

Framtidens AI

– Vi vet att gasledningar förstördes i Östersjön nyligen. Med AI kan man hitta metallegeringar som är mer resistenta mot rost och inte lika lätta att förstöra, säger Ziyuan Rao.

Gasen bubblar upp från läckan i Östersjön. Foto: Danska försvaret

Professor Stefan Bauer vid KTH har också stora förhoppningar om möjligheterna med AI.

– I framtiden skulle AI kunna användas för biomedicinska upptäckter. Till exempel kan den hjälpa oss hitta nya mediciner vi behöver, säger han.

Spela klippet och se hur AI snabbar på forskningen.