Foto: Pixabay

Bakterien som käkar upp din PET-flaska

Den plastätande bakterien producerar två enzymer för att bryta ner PET plast. Nu hoppas forskare att bakterien kan användas för att avlägsna plast som skräpar ute i naturen.

När något smakar äckligt och anses oätbart brukar det ”smaka plast”. För bakterien Ideonella sakaiensis är det en positiv sak. Japanskaforskare har upptäckt hur bakterien på sex veckor i en 30- gradigtemperatur kan mumsa i sig en liten plastfilm.

Först så fäster sigbakterien fast i plastfilmen och utsöndrar enzymet PETase somresulterar i tereftalsyra (MHET). Syran tas upp av bakteriecellensom omvandlar det till molekyler som den sedan använder som energi.

Speciella enzymer

Bakteriens två enzymer har en väldigt annorlundafunktion jämfört med de närmaste kända enzymerna av andrabakterier. Forskarna ställer sig därför frågan om enzymerna sombryter ner PET utvecklats under den 70 åriga perioden som PET harfunnits ute i naturen. På så vis skulle bakterien skaffat sig enlevnadsfördel av att kunna bryta ner plast. Sedan tidigare vet manbland annat att det finns bakterier som lever på att bryta nerolja.

Mikroplast

Omkring 56 miljoner ton PET-plast producerades år2013 i hela världen. Problemet med all plast är att det på naturligväg tar hundra år att brytas ner. När plast som flyter omkring ihav utsätts för solljus bryts de ner till mindre bitar. Dessamindre bitar uppfattas som mat av fiskar och andra djur.Plastbitarna innehåller ofta gifter och det är oklart vad detorsakar för skada på arter och ekosystem. Plastbitarna förflyttas inäringskedjan från mindre organismer till större rovdjur ochackumuleras på så vis i näringskedjan.

– Mikroplast är ett stortproblem i den marina miljön. Det är en jättestor fråga hur vi skalösa problemet. De drar till sig andra kemikalier och det finnstill exempel stormfåglar som har fullt med plast i magen, sägerBert Van Bavel som är professor i kemi vid MTM på Örebrouniversitet.

De japanska forskarna hoppas nu att upptäckten avbakterierna kan användas inom plaståtervinning och för att avlägsnaplast som skräpar i naturen. Studien publiceras i veckans nummer avScience.