Foto: Scanpix

Brevduvan som blev stadsbo

Nu när forskare har kartlagt duvan hela arvsmassa, så visar det sig att egenskaper som vi människor har avlat fram hos brevduvor har spridits tillbaka till de ”vilda” stadsduvorna.

Duvor trivs bra överallt. De trängs på Markusplatsen i Venedig, de äter dina sopor och de har till och med lärt sig att åka tunnelbana för att leta mat.

Länge har man trott att dessa moderna stadsbor till duvor härstammar från vilda duvor – och det är visserligen sant, men det visar sig ändå att människan har haft ett stort finger med i spelet.

Forskare har nu kartlagt hela arvsmassan hos närmare 40 olika sorters duvor. Och hos dagens stadsduvor så har forskarna hittat gener som människan har avlat fram hos brevduvor och andra sorters duvor med speciellt önskvärda egenskaper för människan.

Med andra ord kan det vara så att din brevduve-avlande farfars farfars far är delvis ansvarig för varför du tycker att duvorna som vaggar runt kring din busshållplats är så äckliga – eller varför du älskar dem så mycket.

Duvstudien

• Studien lägger också ytterligare pusselbitar till förklaringen varför det finns så väldigt många duvor med väldigt stora variationer i utseende.
  • Dessutom visar den att de allra flesta av dagens alla duvor härstammar från Mellanöstern.
  • Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Science.