I en artikel i den vetenskapliga tidskriften ”Games for Health Journal” välkomnar Tom Baranowski, professor i pediatrik vid Baylor College of Medicine i Houston, forskning på aktiva datorspel, som till exempel Pokémon GO.
Spelet, som kom till Sverige under sommaren, fick datorspelande ungdomar att ge sig ut på gator och torg för att samla på sig Pokémon-monster från olika platser i vår riktiga värld.
Eftersom spelet innebär att man måste ge sig ut i verkligheten, tvingar det datorspelsälskande barn att röra på sig för att ta sig fram i spelet. Åtminstone om man inte ”fuskar” och hittar sätt att samla monster utan att lämna hemmet.
Tom Baranowski frågar sig vad den här typen av aktiva datorspel skulle kunna ha för psykiska- och fysiska förtjänster, och hoppas att forskare och spelbolag i framtiden kan samarbeta för att undersöka fenomenet.
Det skulle kunna vara gynnsamt för bägge parter när ett nytt liknande spel släpps. Forskarna skulle kunna få stora mängder data på medborgares rörelsemönster, och spelbolagen får gratis reklam om det skulle visa sig att de bidrar till folkhälsan, resonerar han.
Svensk forskare instämmer
Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, välkomnar sådan forskning, och tror det finns mycket intressant statistik att ta vara på.
– Sannolikt skulle det här kunna attrahera barn och unga till att röra på sig mer i vardagen i lite större utsträckning. Det finns alla möjligheter i världen att utföra studier på sådana här aktiva datorspel, för att till exempel se vilka ungdomar som gynnas mest, och hur länder skiljer sig åt, säger han.
Referens: Tom Baranowski. Pokémon Go, go, go, gone?. Games for Health Journal, 2016. DOI: 10.1089/g4h.2016.01055.tbp