Den fossiliserade blomman är i perfekt skick. Foto: George Poiner/Nature Plants

Hittills okänd blomart upptäckt i bärnsten

En bit bärnsten bar på en hemlighet – två blommor som länge förbryllade forskarna, eftersom man aldrig sett något liknande. Men nu är mysteriet löst.

Det var i en bärnstensgruva iDominikanska republiken i Västindien som fyndet gjordes. I ettstycke av denna fossiliserade trädkåda upptäckte forskarna tvåmärkliga blommor som ingen kunde identifiera.

De var i perfektskick, men vad var det för blomart?

Vacker – men giftig

George Poinar, entomologprofessor vid Oregon State University, kallade in botanikprofessor Lena Struwe vid Rutgers University för att undersoka fossilet tillsammans.

Genom att jämföra fyndet med en stor mängd olika växter, kunde Struwe till slut konstatera att blomman var endel av gruppen asterider – en grupp blommande växter som gett ossallt från potatis till tomater, tobak och kaffe, men också att denkom från släktet Strychnos – vilken utvecklat en av världensmest kända gift: stryknin.

Forskarna drar därförslutsatsen att denna blomma inte bara var vacker, utan sannolikt även giftig.

Avslöjar mycket om växternas utveckling

Blomman, som levde påjorden miljontals år innan människan, har nu fått namnet Strychnoselectri.

Forskarna menar att den kan ge oss en inblick i numeraförsvunna ekosystem:

– Man ska nog varaförsiktig med att lägga för stor vikt vid fyndet, men det här visarju att det fanns något som liknar Strychnos under den här perioden, sägerMagnus Lidén, gästforskare vid institutionen för organismbiologivid Uppsala universitet.

Det finns i dag 200 arter av plantor somtillhör Strychnos runt om i världen, huvudsakligen i tropikerna.Dessa plantor studeras fortfarande för sina medicinska egenskaper,som kan användas mot behandling av infektioner orsakade avparasitmaskar och som läkemedel mot malaria.

Artikeln om Strychnoselectri publiceras nu i tidskriften Nature Plants.