Foto: Scanpix

Jämnröd och smakrik tomat en svår ekvation

Att ha tomater som mognar till är jämnt röd färg och samtidigt smakar sött och gott verkar vara en omöjlig ekvation. Det är nämligen samma gen ligger bakom båda dessa egenskaper, enligt ny forskning.

Tomatforskarna verkar jobba för högtryck idessa dagar. Knappt hade vi smält nyheten att vissa aromer hos tomater kan luraoss att tro att de är sötare än de är,så meddelade forskare nyligen att tomatens hela genom blivit kartlagt i det stora projektet Sol Genomics.

Och nu kommer den senaste i raden avupptäckter kring en av våra favoritgrönsaker. I tidskriften Science presenteras en studie som visarden genetiska skillnaden mellan solmoget hemodlat och vattnigt frångrönsaksdisken.

I tomatforskarnas värld verkar det nämligenråda enighet om en sak: den heliga graalen är en butikstomat som smakar som enhemodlad.

Fruktensfotosyntes fallerar

Forskarna har nu alltså lyckatsidentifiera den gen som gör att tomater mognar till en jämn röd färg, tillskillnad från den ojämna mogning som vissa hemodlade sorter kan ha.

Genen som gör att alla tomater på plantan mognar från jämntljusgröna till jämnt röda i samma takt uppstod först genom en naturlig mutation. Dekommersiella odlarna fick upp ögonen för den här varianterna under 1920-talet,och de anammades snabbt eftersom det gjorde att tomaterna kunde skördas vid ett och samma tillfälle. Och jämnt röda frukter igrönsaksdisken är dessutom mer tilltalande för konsumenterna löd resonemanget.

Men det forskarna nu har upptäckt är att sammagen som ger jämn mognad även styr ett protein som reglerar fotosyntesen isjälva tomatfrukten. Hos tomatplantan så står bladverket för den största delenav fotosyntesen, omvandlingen av luftens koldioxid med hjälp av solens ljus till sockerarter.

Men frukten själv kan faktiskt bidra medomkring 20 procent av den fotosyntes som krävs för att den ska växa till ochmogna, om det här proteinet fungerar som det ska. Och resultatet är då en fruktmed högre slutlig sockerhalt.

Praktiskt– men smaklöst

Så just den gen som tomatodlarna avlat förgenom decennier av växtförädling – genen som ger jämn mognad – gör samtidigt attsockerhalten i frukten minskar.

– Det här var såklart en oavsedd konsekvens,säger James Giovanni, huvudförfattare till studien och molekylärbiolog vidamerikanska jorbruksdepartementet som ligger bakom forskningen.

– Ur praktiskt synpunkt är jämn mognad enväldigt viktig egenskap, och odlarna får idag inte bättre betalt för en högsmakkvalitet.

Ökartakten i jakten på den perfekta tomaten

Så att ha en tomat som både är jämnt röd ochdessutom smakar sött och gott verkar alltså vara en omöjlig ekvation idag. Mentrots detta kan upptäckten göra nytta, tror forskarna.

I och med att man vet vilken gen man skaundersöka för att ta reda på om tomaten är muterad för jämn mognad eller inte, såkan man redan när fröet börjar gro undersöka tomatens DNA för att se vilka egenskaperden färdiga frukten kommer att få. Det sparar tid i arbetet med växtförädling,och kan kanske en dag leda fram till en tomat som kan kombinera det bästa avtvå världar, menar Ann Powell, medförfattare till studien.

– Det här ger oss en strategi för att återfånga in de egenskaper som omedvetet avlats bort från moderna tomater.

Om studien

Arikeln som publiceras i Science den 29:e juni har titeln ”Uniform ripening Encodes a Golden 2-like Transcription Factor Regulating Tomato Fruit Chloroplast Development”.