Det nya materilalet opereras in i skallbenet och blir som ett fönster för diagnos och laserbehandling. Foto: University of California, Riverside

Nytt material blir ”fönster” in till hjärnan

Ett genomskinligt implantat i skallbenet ska fungera som ett ”fönster” in till hjärnan. Forskarna som utvecklat det nya keramiska materialet hoppas på nya laserbehandlingar vid hjärnskador, utan att upprepade operationer behövs.

Amerikanska forskare har utgått från samma keramiska material som används i höftimplantat och tandkronor. Det vitaktiga materialet kallas för Yttria-stabilized zirconia (YSZ) och har egenskaper som gör att det inte stöts bort från kroppen när det väl är inopererat.

Transparens

Genom olika kemiska processer har forskarna sen fått YSZ-materialet till att bli genomskinligt, samtidigt som det behållit förmågan att fungera bra tillsammans med kroppens vävnad.

Det nya materialet som forskarna kallar för Nanocrystalline yttria-stabilized zirconia (nc-YSZ) är också mer hållbart än de genomskinliga material som tidigare utvecklats för att kunna fungera som ett slags titthål in till hjärnan.

Öppnar upp för laser

Laserbehandling och diagnostik med hjälp av laser är något som har potential att användas vid olika former av hjärnskador som exempelvis hjärncancer. Men problemet är att själva skallbenet påverkar laserstrålarna så att de ger en suddig bild vid diagnos eller förhindrar lasern att tränga in på djupet i hjärnan vid behandling.

Det nya transparenta implantatet gör det lättare för laserstrålarna att ta sig fram.

Mushjärna vid första försök

Forskarna testade det nya materialet på möss och genom att använda sig av en form av skiktröntgen kunde forskarna se att lasern fick bättre effekt på mössens hjärnor genom det genomskinliga materialet än när lasern tog sig genom skallbenet.

Längre fram är tanken att det nya implantatet också ska kunna fungera som ett långvarigt titthål in till hjärnan, en helt ny klinisk metod som gör det möjligt för läkare att undersöka kroniska hjärnskador utan att gång på gång behöva öppna upp skallbenet.

Långt kvar till färdigt fönster

Men svenska forskare som SVT Vetenskap varit i kontakt med menar att det är för tidigt att säga om det verkligen blir möjligt att hjälpa patienter med hjärnskador genom ”fönstret” som de amerikanska forskarna hävdar.

Den nya studien ”Transparent Nanocrystalline Yttria-Stabilized-Zirconia Calvarium Prosthesis” publiceras i tidskriften Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine