Nationalparken do Juruena i Brasilien. Foto: Renato Soares Moreira/Creative Commons, Wikimedia

Över hälften av Amazonas trädarter hotas

Varannan trädart i Amazonas har blivit så ovanlig att den riskerar att försvinna. Forskare larmar nu om att situationen är än mer kritisk än vad som tidigare varit känt.

Amazonas regnskogar har krymt sedan 1950-talet på grund av avverkning, men först nu börjar forskare kunna se hur detta påverkat enskilda trädarter.

I en ny studie har man genom att jämföra data från skogsundersökningar med kartor som visar omfattningen av avskogningen, och även planerade avverkningsprojekt, kommit fram till att uppemot 57 procent av de runt 15 000 trädarter som finns i Amazonas helt riskerar att försvinna.

8690 trädarter

Det kan röra sig om upp till 8690 trädarter som i dag kvalificerar sig för att hamna på Internationella Naturvårdsunionens rödlista över arter som riskerar att bli helt utrotade eftersom de endast finns i Amazonas.

”Vi säger inte att situationen I Amazonas plötsligt förvärrats för trädarter, vi har bara tagit fram ett nytt sätt att beräkna hur många arter som har förloras, och var”, menar en av forskarna bakom studien.

Naturskyddsområden minskar hotet

Samtidigt visar undersökningen att situationen skulle ha varit ännu värre utan de naturskyddsområden som i dag finns i vissa delar av Amazonas, och att dessa skyddat många känsliga trädarter från att försvinna:

– Studien visar återigen på hur viktigt det är att bygga upp både effektivt skydd och lokal förvaltning av världens regnskogar för att inte förlora stora mängder av arter, säger Olle Forshed, som är regnskogsexpert på Världsnaturfonden, WWF.

Anders Malmer, professor på Sveriges lantbruksuniversitet, menar att det krävs bättre strategier för hur skogsavverkningen fungerar i Amazonas:

– Om man bara jobbar med konservation och naturreservat, som kommer arterna kanske bara att finns just där I framtiden, vilket är en stor förlust för biodiversiteten i de andra delarna av Amazonas.

Referens:

Visa

Steege H, et al. Estimating the global conservation status of more than 15,000 Amazonian tree species, Science Advances, 2015-11-20, DOI:org/10.1126/sciadv.1500936

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play