Så blir fladdermusen en duktig jägare

När fladdermössen är ute och jagar på natten använder de eko för att orientera sig. Genom att pipa högt kan de upptäcka små insekter i luften framför dem. Forskare vill förstå hur djurens hjärnor arbetar när de jagar och nu har de kommit en bit på vägen.

I en studie som publiceras i Journal of Neuroscience har forskare från John Hopkins University i USA undersökt hur fladdermusens hjärna arbetar när den fångar insekter. De undersökte ett område i hjärnan som kallas Superior colliculus och som sitter i mitten av hjärnan.

Fladdermusen använder ekolokalisering för att orientera sig men också när den jagar. Vid ekolokalisering skickar fladdermusen ut ett ljud och genom att höra hur ljudet studsar så bygger de upp en bild av omgivningen. När fladdermusen är ute och jagar insekter skickar de alltså ut ett läte och när ljudet studsar tillbaka så kan de förstå var bytet befinner sig.

Tränade fladdermöss

Ljudet registreras inne i den här mittersta delen av hjärnan och där görs informationen om till ett motoriskt kommando så att fladdermusen vet var kroppen är i förhållande till insekten.

Det här är den första studien som undersöker den här delen i hjärnan på fladdermöss, samtidigt som djuren utför en naturlig aktivitet.

De tränade fyra fladdermöss att fånga insekter inne i ett labb. Djuren satt på en platta i ett svagt upplyst rum där larver kom flygande emot fladdermössen. Samtidigt mätte forskarna aktiviteten i hjärnan. Ju närmare larven kom, desto snabbare började fladdermusen pipa. Aktiviteten i hjärnan ökade på samma sätt.

– Det här området är uppenbarligen väldigt viktigt för fladdermusen för att ta in hörselinformation om var insekten befinner sig för att sedan fånga den, säger Melville Wohlgemuth, neurobiolog och en av forskarna bakom studien till SVT Vetenskap.

Sitter väldigt tätt

De upptäckte att nervcellerna i området sitter väldigt tätt och därför snabbt kan kommunicera med varandra. Det gör så att fladdermusen snabbt kan analysera hörselintrycken och göra kroppen redo för att fånga sitt byte. Det bidrar till att göra fladdermusen till en duktig jägare trots att den är ute och jagar på natten.

– Det här ger oss en djupare förståelse för hur fladdermusens hjärna fungerar vid krävande uppgifter, säger Melville Wohlgemuth.

Nu vet alltså forskarna att det pågår en febril aktivitet i hjärnan i samband med jakt. Nu vill de gå vidare och titta närmare på hur fladdermusens nervceller kommunicerar med varandra i olika situationer.