Sociala medier ökade viljan att donera organ

Uppdaterad
Publicerad

En ny funktion på Facebook ledde till en lavinartad ökning av antalet organdonatorer i USA. Även i Sverige mångdubblades intresset.

Många länder lider av kraftig brist på organ för transplantationer. I april i år väntade nästan 800 svenskar på ett eller flera organ. I USA handlar det om över hundra tusen människor.

För ett drygt år sedan valde Facebook att införa en ny funktion som gör det möjligt för användarna att visa om de är organdonatorer. I flera länder kopplades det också till länkar med information om myndigheternas donationsregister.

Forskare vid Johns Hopkins universitetet i USA kan nu konstatera att satsningen ledde till att antalet donatorer mer än tjugofaldigades på en enda dag. Den första dagen strömmade drygt 13 000 nya donatorer till via nätet, i normala fall brukar ungefär 600 personer anmäla sig.  Resultaten presenteras i American Journal of Transplantation.

Effekt även i Sverige

I Sverige infördes samma funktion i juni i fjol, en månad senare än i USA. Och enligt Socialstyrelsen märktes Facebookeffekten även här.

– Vi såg en tiofaldig ökning under den första dagen, vi fick ungefär 1000 nya donatorer på en enda dag, säger Staffan Arrhenius, informatör på Socialstyrelsen.

Både i Sverige och i USA dalade det initiala intresset ganska snabbt. Men de amerikanska forskarna kunde ändå se att registreringarna låg på en dubbelt så hög nivå som normalt även efter två veckor. De pekar på att sociala medier inte bara handlar om att dela bilder på våra barn, luncher och husdjur, utan att de också kan skapa verklig förändring i samhället.

– Det här var det första försöket att försöka mobilisera människor i en hälsofråga. Nu vill vi bygga vidare på det, säger den amerikanske forskaren Andrew Cameron.

Kan engagera yngre

Stefan Ström är donationsansvarig läkare i Uppsala- och Örebroregionen. Han välkomnar alla sätt som får människor att fundera över organdonation och ta ställning i god tid. Ofta ställs anhöriga inför den svåra uppgiften att bedöma om deras döda närstående skulle ha velat donera sina organ eller inte. Det kan vara oerhört svårt om den anhörige aldrig uttryckt sin vilja eller anmält sig till donationsregistret.

– Det är bara positivt om man kan se hur kompisar och andra har gjort. Då kan man börja diskutera och fundera själv. Sociala medier kan ha en särskilt stor potential eftersom de är populära bland yngre och medelålders som inte är så vana vid att tänka på register, säger Stefan Ström.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.